JellyPages.com

Ahad, 24 Jun 2012

cinta itu xbrmakne

cinta tidak dapat dikongsikan dengan ramai orang .. tapi kalau sayang boleh dikongsikan sebab kita boleh sayang ramai orang .. tapi kalau cinta kita hanya boleh cintakan seorang saja .. perbezaannya .. kalau kita sayangkan seseorang itu ,, kita tak akan rasa rindu sangat kat dia .. tapi kalau kita cintakan seseorang itu ,, tiap masa kita akan teringatkan dia .. ♥ (*_^!) .

Menahan Bersin Boleh Membawah Maut ?

Menahan Bersin Boleh Membawa Maut ?


Assalamualaikum.....


Aku rasa lama dah tak update blog nie. Biasalah mood kadang-kadang tu ada tapi kadang-kadang hilang, so, malas kalau mood tak ada nak update blog nie. Lagipun idea bukannya selalu ada, kan. Tapi kali ini aku nak bagi sedikit info yang berguna kepada korang semua. Mungkin perbuatan ini ada sesetengah dari kita yang melakukannya tanpa kita sedari ianya memang sangat merbahaya kepada diri kita sendiri.

Betulkah bersin boleh membunuh?, kalau ianya benar sudah pasti manusia pupus dari muka bumi ini. 

Bersin adalah tindakbalas normal atau alergi apabila terdapat benda asing rongga hidung anda. Ini merupakan salah satu tindakbalas semulajadi bagi membersihkan dalaman tubuh badan kita dari kuman.

Kebiasaannya kita akan cuba menahan diri daripada bersin apabila berada di hadapan tetamu dengan menutup rapat hidung dan mulut. Tabiat beginilah yang ingin dijelaskan sebagai bahaya kepada diri sendiri.

Ini kerana, menahan bersin dengan menutup hidung dan mulut ini akan meyebabkan saluran darah pada kepala dan leher anda pecah yang boleh mengakibatkan kematian. Mungkin definisinya agak keterlaluaan mengenai tabiat menahan bersin ini.

Tapi sudah terdapat beberapa kajian perubatan yang menjelaskan mengenai bahaya menahan bersin seperti cara yang diterangkan tadi.

Kajian dari Universiti Alabama menerangkan. Udara akan mengalir keluar dari paru-paru anda ketika bersin dengan halaju 160km/j dan menyemburkan lebih 5,000 titisan air sehingga mampu mencapai jarak 12 kaki dari tempat anda bersin.

Jadi cuba bayangkan jika anda terus menutup rapat hidung dan mulut ketika bersin, akan menyebabkan udara tersekat keluar secara normal. Udara yang sudah ditekan keluar melalui tindakbalas bersin tersebut masih perlu keluar dari tubuh anda dan salah satu caranya adalah melalui saluran telinga.

Udara yang keluar melalui saluran Eustachius ke telinga anda dengan kelajuan 160km/j ini mampu merosakkan gegendang telinga, pendarahan, jangkitan kuman atau hilang pendengaran. Mungkin anda pernah alami seperti bunyi "popping" semasa menahan bersin sebelum ini.


Dalam artikel The Strainght Dope juga mengatakan:

"Jangan menahan ketika bersin, kerana menahan bersin akan mendesak udara keluar melalui saluran Eustachius ke telinga. Akan mencederakan gegendang telinga atau jangkitan kuman.


Profesor Otolaryngology atau ENT dari Kolej Perubatan Baylor, Dr. Donald Donovan menasihatkan supaya tidak menahan bersin. Kerana jika anda menahan bersin, anda akan menyekat kuman dari keluar dari badan dan ini hanya akan meningkatkan kesan keradangan dan jangkitan penyakit.

Lagi satu, Jantung anda akan berhenti berdegup untuk beberapa mili saat. Cara bersin yang sihat ialah dengan mengeluarkan tekanan udara dari badan keluar secara semulajadi melalui mulut dan hidung.

Bagaimana akibatnya pada jantung anda jika anda menahan bersin? Bagaimana tekanan udara dalam tubuh ketika itu? Jadi fikir-fikirkanlah, adakah anda akan terus merasa segan dengan menahan bersin apabila berada di hadapan tetamu?


kalau nak bersin sangat dah, pergi cari tempat yang aman sikit atau tempat yang boleh diklasifikasikan selamat dan lepaskannya. Tapi kalau dah tak tahan lepaskanya saja, lepas tu buat-buat tak tahu...huhuhuhu

Pengajaran daripada penghayatan israk mikraj

Pengajaran daripada penghayatan israk mikraj


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap tahun apabila sampai tanggal 27 Rejab umat Islam diseluruh dunia akan mengadakan majlis sambutan peristiwa Israk dan Mikraj. Israk dan Mikraj berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah Rasulullah SAW dari Mekkah ke Madinah.
Apabila berbicara tentang peristiwa Israk dan Mikraj ini, kita secara spontan akan terbayang kisah perjalanan Rasulullah S.A.W bersama malaikat Jibril dan Mikail yang boleh dibahagikan kepada dua fasa.
01.Israk yakni perjalanan Nabi SAW menaiki binatang Buraq dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa, di Baitulmaqdis, Palestin.
02.Mikraj ialah perjalanan dari Masjidil Aqsa ke Sidratil Muntaha di langit yang ketujuh.
Perjalanan Rasulullah S.A.W ini telah diabadikan oleh Allah S.W.T di dalam Al-Quran, Surah Al-Isra’ ayat 1 yang bermaksud;
“Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidilharam ke Al Masjidilaqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
Menariknya, keseluruhan perjalanan Rasulullah S.A.W hanya berlangsung pada satu malam.
Para ulama, hadis, ulama feqah dan ulama tafsir secara umum menegaskan bahawa perisitiwa Israk dan Mikraj di mana kedua-duanya berlaku dalam satu malam dan dalam keadaan baginda SAW sedar. Ia berlaku pada jasad atau tubuh dan roh Nabi SAW bukannya roh sahaja. Sebagaimana difahami daripada firman Allah dalam ayat tadi di mana Allah menegaskan “asra bi ‘abdihi lailan” yang bermaksud memperjalankan hamba-Nya pada waktu malam. Perkataan hamba yang dimaksudkan di sini iaitu Nabi Muhammad S.A.W yang mana meliputi batang tubuh dan rohnya serentak bukannya rohnya sahaja. Jika ia berlaku pada rohnya sahaja maka sudah tentu firman Allah itu berbunyi “asra bi rohi ‘abdihi lailan” yang bermaksud memperjalankan roh hamba-Nya pada waktu malam tetapi yang berlaku sebaliknya di mana Allah secara jelas menyatakan bahawa Dia telah memperjalankan hamba-Nya iaitu Nabi SAW dalam keadaan tubuh dan rohnya serentak.
Peristiwa ini pada pandangan orang yang tidak beriman atau mereka yang tipis imannya, mereka menyatakan bahawa peristiwa ini tidak mungkin akan berlaku atau pun mereka berbelah bahagi samada mahu mempercayainya atau pun sebaliknya. Tetapi bagi orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasul-Nya maka mereka tetap percaya dengan penuh keimanan kepada peristiwa ini.
Setelah baginda S.A.W menceritakan apa yang telah terjadi padanya kepada masyarakat umum maka orang-orang kafir bertambah kuat mengejek dan mendustakan baginda S.A.W. Fitnah terhadap baginda S.A.W bertambah kuat malah ada juga di kalangan mereka yang sebelum ini telah memeluk Islam telah pun murtad kembali. Manakala bagi mereka yang begitu membenarkan baginda S.A.W maka iman mereka tetap utuh sebagaimana kita lihat kepada reaksi Sayyidina Abu Bakar apabila dia mendengar berita daripada orang ramai tentang apa yang telah diberitahu oleh Nabi S.A.W lalu beliau dengan tegas menyatakan :
“Benar! Aku menyaksikan bahawa engkau merupakan Rasulullah. Jika baginda S.A.W mengatakan bahawa baginda telah diperjalankan lebih jauh daripada itu maka aku tetap beriman kepadanya”. Inilah ketegasan dan keyakinan yang tidak berbelah bahagi Sayyidina Abu Bakar dalam mempercayai Allah dan rasul-Nya sehingga beliau digelar as-Siddiq yang membawa maksud pembenar.
Selain itu, pernah juga diriwayatkan Rasulullah S.A.W berjumpa dengan pelbagai keadaan manusia ketika di dalam perjalanan tersebut. Meskipun kisah tentang peristiwa bersejarah ini seringkali diulangcerita oleh para penceramah setiap kali sambutan Israk dan Mikraj diadakan, saya melihat roh dan intipati di sebalik peristiwa ini masih tidak meresap ke dalam jiwa masyarakat Islam.
Sahabat yang dimuliakan,
Sebelum berlakunya Israk dan Mikraj Rasulullah S.A.W mengalami pembedahan dada/perut oleh malaikat. Hati Baginda S.A.W dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu.
Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa ):
Sepanjang perjalanan (Israk) itu Rasulullah S.A.W diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:
01.Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah,
02.Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah,
03.Baitul-Laham (tempat Nabi ‘Isa A.S. dilahirkan),
Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W menghadapi gangguan jin ‘Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib.
Peristiwa-peristiwa tersebut adalah seperti berikut :
01.Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W diberitahu oleh Jibrail: Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.
02.Tempat yang berbau harum.Rasulullah S.A.W diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Masitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan).
03.Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).
04.Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.
05.Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri/suami.
06.Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba.
07.Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.
08.Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
09.Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.
10.Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.
11.Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.
12.Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensia-siakan umurnya sampai ke tua.
13.Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun daripada Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia dan mursalin menjadi makmum.
Rasulullah S.A.W terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah S.A.W memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.
Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah S.W.T );
Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).
Di Langit Pertama: Rasulullah S.A.W dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam a.s. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.
Di Langit Kedua: Nabi S.A.W dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.
Di Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.
Di Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.
Di Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
Di Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.
Di Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Makmur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W, Nabi Ibrahim A.S. bersabda, “Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dhaif, maka berdoalah untuk umatmu.
Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH Mengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- ‘ALIYYIL-’AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga”.
Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
Di Tangga Kelapan: Di sinilah disebut “al-Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.
Di Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.
Di Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah SWT dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:
Allah SWT : Ya Muhammad.
Rasulullah : Labbaika.
Allah SWT : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.
Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari kiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah ‘Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.
Selesai munajat, Rasulullah S.A.W di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.
Selepas Mikraj:
Rasulullah S.A.W turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu’alam.
(Sumber : Kitab Jam’ul-Fawaa’id)
Sahabat yang dikasihi,
Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah S.W.T dan takut kepada kekuasaan-Nya.
Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.
Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.
Dengan kita mendengar dan menghayati kisah dan cerita yang berlaku di dalam peristiwa Israk dan Mikraj kita perlu ambil ikhtibar dan yakin bahawa bumi Baitulmaqdis Palestin yang menjadi tempat bermulanya Mikraj Nabi SAW adalah bumi penuh berkah dan terdapat Masjidil Aqsa (kiblat pertama umat Islam)
Baitulmaqdis dan Masjidil Aqsa adalah harta umat Islam yang telah dirampas oleh Zionis Yahudi laknatullah. Umat Islam perlu berusaha, berkorban dan berdoa semoga tempat suci umat Islam ini dapat dipulangkan kembali kepada pangkuan umat Islam. Peristiwa Israk dan Mikraj akan lebih bermakna apabila umat Islam seluruhnya dapat membantu saudara-saudara kita di Palestin dan dapat memulihkan dan menguasai Baitulmaqdis dan menghalau Yahudi laknatullah daripada menguasai dan membunuh saudara-saudara kita di Palestin.

..kita slalu kata "takde apa2" tp..

inilah realitinya...

Khamis, 7 Jun 2012

Cinta Cyber, Bahagia Atau Bahana?

cinta cyberMesti ada di antara kita yang berjaya dalam cinta cyber mereka dan tak kurang juga yang menemui kegagalan. Jadi inilah tajuk sebenar yang ingin aku kongsikan bersama dengan anda. Anda pernah bercinta melalui alam maya? berjaya atau tidak?
Berjaya atau tidak itu adalah bergantung kepada individu itu sendiri sama ada dia betul-betul ikhlas atau sekadar untuk suka-suka. Jika bercinta cyber ini, kejujuran dan keikhlasan adalah amat penting kerana ia adalah kunci kejayaan.
Pada sesi perkenalan, boleh nak dikatakan ada juga pasangan yang belum mengenali muka masing-masing kerana ada di antara mereka mula dengan berchatting di chatroom sebelum bertukar FB atau apa-apa saja akaun. Tapi ada setengah pihak ini apabila telah mendapat akaun FB atau sebagainya yang boleh menampakkan wajah seseorang yang di kenali itu mereka terus tidak berhubung. Persoalannya adakah paras rupa mempengaruhi cinta cyber??
Sebab itulah kita kena jujur dalam sesuatu hubungan yang terbina itu supaya tiada yang akan terluka pada hari kelak. Cuma apa yang penting dalam cinta cyber ini adalah kekuatan hati untuk menempuh segalanya secara bersama, sama ada suka atau duka.
Kesimpulan yang boleh aku rungkai dari persoalan kali ini adalah cinta cyber boleh memberi kebahagiaan kepada kedua-dua individu itu jika mereka faham apa status dan janji yang mereka pegang selama ini. Jika dugaan yang sekecil ini tidak mampu di pegang, cuba anda renungkan mampukah anda untuk menempuh dugaan yang lebih besar selain daripadacinta.

Peringatan untuk diri sendiri dan orang lain:

Renung-renungkanlah apa yang terbaik untuk diri ada. Jangan biarkan anda membawa diri anda ke lembah kehinaan sama ada itu cinta cyber atau tidak. Jagalah diri anda sebaik-baiknya.=)

Jangan Mudah Berkata Sayang atau Cinta

sayang
Gambar Hiasan
Sayang dan Cinta adalah sesuatu perkara yang berbeza kerana kita boleh menyayangi semua orang tetapi kita tak boleh mencintai semua orang. Bagi aku perkataan sayang dan cinta janganlah sewenang-wenangnya hendak diperkatakan kepada seseorang kerana ia memberi maksud yang mendalam bagi seseorang itu walaupun bagi diri anda ia hanya perkara kecil.
Kita boleh sayang kawan-kawan kita tapi kita tak boleh mencintai semua kawan-kawan kita sebab cinta hanyalah untuk seseorang sahaja (dari konsep manusia kepada manusia). Bagi aku, cinta juga adalah perkara yang merelakan bukan untuk dipaksa kerana semakin kita paksa semakin jauh kita dengan cinta itu.
Aku petik sedikit dialog yang terdapat dalam filem Cuti-Cuti Cinta iaitu “Buat apa mencari cinta sebab cinta yang dicari pasti akan pergi dan cinta yang dinanti pasti kekal abadi” kata Farid Kamil kepada Nora Danish. Bagi aku tak salah kita mencari cinta asalkan kita ikhlas dan jujur dengan cinta itu sendiri.
cinta
Gambar Hiasan
Bagi yang mencari cinta teruskan mencari dan aku yakin kali pertama anda berjumpa seseorang itu anda belum mencintai dia sepenuh hati sebab cinta akan hadir dengan sendirinya bila anda menyemainya setiap hari (macam aku). Jadi bila anda sukakan seseorang terus teranglahperasaan anda terhadap dia kerana cinta boleh disemai setiap hari.
Bagi yang sentiasa menanti cinta hadir dalam hidup mereka, teruskanlah menanti kerana pasti suatu hari nanti akan ada seseorang yang dalam diam menyukai anda tanpa anda ketahui sebelumnya. Mungkin ini khusus untuk wanita..hehe..
Kesimpulannya, sekali anda menyatakan cinta dan sayangkan seseorang teruskanlah dengan apa yang anda katakan kerana Insyaallah dia akan memberi lebih daripada apa yang anda sangkakan dan jangan sesekali mengkhianatinya kerana ia mungkin memusnahkan hidup seseorang itu..=)

Apabila Pelajar Sains Mengenal Cinta

cinta sains
Gambar Hiasan
Sebuah cerita yang melibatkan 2 orang kekasih yang sedang duduk di tepi tasik dan sedang meluahkan kata-kata cinta kepada kekasihnya. Layankanlah dialog mereka di bawah:
> Aku : Kasihku, ketumpatan cintaku padamu ialah jisim hatiku di bahagi isipadu jantungku. Masihkah kau tidak membuat sebarang anggapan??
> Kau : Aku tidak percaya kepadamu kerana kau ada kekasih baru untuk menjalankan tindak balas penggantian ke atas diriku.
> Aku : Kau jangan salah ertikan kecerunan garis lurus hatiku ini, kerana aku dan dia masih lagi unsur dan bukannya sebatian.
> Kau : Tapi, aku berasa seperti kasihmu berkadar songsang dengan kesetiaan yg kuberikan.
> Aku : Tapi, cintaku padamu adalah pemalar!
> Kau : Aku masih belum mengerti lagi kerana penyelesaian yang kau berikan masih lagi belum sahih.
> Aku : Tapi, aku mengamalkan hukum newton ketiga di mana tindak balas cintaku bersamaan dengan cinta yg kau berikan.
> Kau : Kau jangan bohong! Aku telah mengetahui bahawa kau adalah ‘random’ yg mempunyai janji-janji manis yg bergerak secara rawak.
Aku : Itu adalah fitnah yg telah tersebar melaui proses pencaran dan perolakan.
> Kau : Tetapi, mengapa kau membuat tempoh perkahwinan kita mengalami rintangan?
> Aku: Aku harus menggunakan perintang boleh laras untuk mengurangkan rintangan itu.
> Kau: Adakah kita akan berpadu secara kimia?
> Aku: Itu masih belum diketahui, tetapi hasilnya nanti dapat dilihat
dengan menggunakan mikroskop cahaya.
> Kau: Aku khuatir kau akan bertemu dengan yg lebih aktif dan bertindak balas dengannya.
> Aku: Nampaknya, kita sedang bercinta tiga segi dan haruslah menggunakanhukum-hukum penyelesaian segi tiga untuk menyelesaikannya.
> Kau: Tapi, aku telah memberi cintaku dalam magnitud dan arahnya sekali. Masihkah kau tidak percaye?
> Aku: Ya, aku percaye. Tetapi aku mahu semua itu dalam bentuk lazim.
> Kau: Itu semua boleh diabaika n, yang aku mahu ialah tempoh perkahwinan kita harus mengalami pecutan yg seragam.
> Aku: Kau harus bersabar, kerana sabar itu 0.5 dari iman.
> Kau: Tapi, imanku adalah infiniti!
> Aku: Aku tidak fikir yang iman kau infiniti kerana kau belum mendarabkannya dengan 6×10’23.
> Kau: Kau membuat kemarahanku meruap-ruap. Nanti bila tekanan ku melebihitekanan udara, kau jugak yg susah kerana aku akan mengalami hemolisis.
> Aku: Aku sekarang bukan aku yg dulu lagi, aku telah mengalami plasmolis.
> Kau: Kau betul-tul menyakitkan hatiku ini. Ku sangkakan kau intan, tetapi rupa-rupanya kau grafit. Pergi kau dari sini. Biarkan aku sendirian…

Lelaki Kacak – Cabaran Bercinta Dengan Lelaki Kacak

lelaki kacak

1. Pakwe (lelaki kacak) Jadi Rebutan

Walaupun dia pakwe anda, tapi tak bermakna anda dah selamat. bak kata org, yg kahwinpun boleh bercerai, inikan pulak baru ada title pakwe-makwe. daring betul…bila berjalan sebelah2 pun ada lagi mata yg berani pandang. yg tak bestnya, ada jugak yg berani main mata depan anda walaupun dan sah2 anda teman istimewanya. ish, naik angin jadiknya!

2. Pakwe (lelaki kacak) Pasang ‘Spare-Tyre’

Ini yg paling menakutkan…mmg dia sayang kat kita sepenuh hati tapi dlm diam dia tetap keluar dgn perempuan lain. hati sapa tak panas? bila kita meradang, dia kata kawan biasa la, kita ni terlalu cemburu la…kononnya tak adil bagi dia kalau dah jadi pakwe kita, dia dah tak boleh berkawan dgn org lain. nak tak nak, kena la bersabar…

3. Godaan Member Sendiri

Ingat ni…jgn senang sgt percaya walaupun best-friend sendiri. jgn tak percaya kalau ada di kalangan kawan rapat kita sendiri menaruh hati pada pakwe kita. jadi jgn bagi ruang utk mereka membuat langkah pertama spt, ceritakan setiap masalah kepada mereka ni. silap haribulan dia cucuk jarum dlm diam, ye la..dia tau apa yg pakwe kita suka, tak suka…bila adapeluang, mereka pulak nanti yg cuba menggoda pakwe kita dgn membuktikan bahawa mereka lebih tepat utk dijadikan makwe dibandingkan dgn kita.

4. Sentiasa Ingin Nampak Setanding

Pakwe kita lelaki kacak, tapi kita pulak tak ada la cantik sangat. jadi, setiap kali berdampingan dengannya, kita berusaha sedaya upaya utk nampak sama hebat dgnnya. kadang2 tu sampai menimbulkan tekanan emosi pulak sebab sentiasa nak jaga penampilan diri sendiri bila di sampingnya, tak nak org kata “pakwe hensem aka lelaki kacak, awek selekeh”.

5. Rasa Sangsi

Perasaan kita selalu tak tenteram mengenangkan pakwe lebih2 lagi bila setiap kali dia tak ada depan mata. walaupun dia mmg setia dan tak pernah curang, tapi rasa sangsi dan cemburu tu tetap ada. ye la, takut dia beralih arah, jadinya, kita pun cemburu buta atau ‘queen control’. kalau boleh apa saja aktiviti atau destinasi yg dituju mesti nak tau. kalau boleh 24 jam sehari, 7 hari seminggu nak ada sebelah dia.

6. Sindiran

“eh, tak padan langsung”, mesti ada yg jeles dan menyindir, kata kita tak sepadan dgn pakwe kita sendiri. kita pun sakit hati, jadinya, bergaduh la tiap2 hari…bila pakwe kita punya pujukan nak meredakan marah kita tapi kita dengar mcm nak sebelahkan org yg menyindir tu…
p/s :so camne…yang solo tu..still nak carik balak hensem je ke? yg ada balak hensem tu…share laa pendapat korang ye, happy ke..tensen ke… hehe ;p
kesimpulannya… dont judge a book by its cover…cantik di luar tak semestinya cantik jugak di dalam. yg penting hati mau baik beb!!

Cinta Yang Buta Atau Manusia Yang Buta?

cintaAda sorang gadis buta yang mana semua orang bencikan dan memandang rendah dirinya kecuali sang kekasih yang taat setia pada dirinya…
setiap kali dirinya di hina dan di herdik hanya kepada kekasihnya la tempat dia mengadu kasih dan segala masalah akan di selesaikan bersama…
Gadis itu selalu berkata :
“saya akan mengahwini awak kalau saya dpt melihat agar awak tidak dapat merasa kekurangan diri saya”
tiba pada Satu hari, ada orang mendermakan mata kepada gadis tu…
setelah pembedahan berjaya d jalankan gadis tersebut tidak sabar untuk melihat kekasihhati yang selalu menjadi tempat mengadu segala isi hati…
setelah dia melihat kekasihnya dia merasa sungguh terkejut dan malu kerana kelasihnya juga buta sama sepertinya dahulu!
Kekasihnya bertanya :
“oleh kerana ada orang yang telah mendermakan mata kepada awak dan awak boleh melihat sekarang. Sudikah awak berkahwin dengan saya sekarang?
…….Gadis itu menolak!!!
Kekasihnya mengukir sebuah senyuman kecil tanda redha dgn jawapan gadis tersebut dan pergi sambil berkata
“TOLONG JAGA BAIK-BAIK MATA SAYA…”